Fadia Tomb El-Hage zingt Erbarme Dich Allah
Tijdens het Nieuwjaarsconcert 2014 van het Nederlands Blazersensemble zong de Libanese zangeres Fadia Tomb El-Hage een indrukwekkende uitvoering van Erbarme Dich van J. S. Bach. Indringend omdat zij het met de keelklanken van het Arabisch zong: Erbarme Dich Allah. Niet alleen combineert Fadia Tomb El-Hage de Arabische en westerse klanken, maar bovendien ook de aanroep van “Mein Gott” en “Allah”. Een zeer geslaagde vertolking, waar ik stil van werd.
Fadia Tomb El-Hage begon haar muzikale carrière op 14-jarige leeftijd als zangeres met de Rahbani broers en met Fairouz. Ze werkte als acteur in de Libanese televisie en films. Studeerde in 1984 af aan de Universiteit van Libanon met een graad in de psychologie. Daarna emigreerde ze naar Duitsland waar ze zang studeerde aan het Richard-Strauss-Konservatorium in München (tot 1990). Fadia Tomb El-Hage beheerst en combineert de tradities van de klassieke muziek uit het Westen en het Midden-Oosten. Haar repertoire strekt zich uit van de klassieke Arabische muziek, de Europese muziek uit de middeleeuwen tot hedendaagse muziek. Sinds 1990 zingt ze als solist bij het Sarband Ensemble. In 1994 keerde Fadia Tomb El-Hage terug naar Libanon waar ze erg populair is.
Bachchchch klinkt veel diepgaander met ontwikkelde keelklanken. Wat mij ook opvalt aan deze uitvoering van “Erbarme Dich” is de toevoeging “Allah”. Bij de titel wordt namelijk vaak de toevoeging “Mein Gott” weggelaten. God wordt gemakkelijk vergeten, zeker waar het “mijn God” betreft. Kan de aanroep God zomaar door Allah vervangen worden? Waarom niet? Toen de rooms-katholieke bisschop Muskens bij zijn aanvang in Nederland zich in deze zin enkele keren versprak – hij kwam uit Indonesië met een moslim bevolking – was de kritiek niet mis. Maar God heeft vast meerdere visitekaartjes.
In 2010 bracht Fadia Tomb El-Hage samen met Sarband het album The Arabian Passion according to J. S. Bach onder leiding van Vladimir Ivanoff.
De versie van Erbarme Dich Allah op dit album: